Het belang van tafelsommen

Tafelsommen zijn ontzettend belangrijk op de basisschool. Maar waarom eigenlijk? Het antwoord lijkt simpel: je hebt ze de rest van je leven continu nodig. Een stratenmaker berekent met behulp van de tafels hoeveel tegels hij voor een terras nodig heeft, winkelpersoneel berekent met behulp van tafelsommen hoeveel meerdere artikelen van een bepaald product bij elkaar kost, en ga zo maar door. Daarom is het van groot belang om nooit te stoppen met het oefenen van de tafels.
Lees verder onder de afbeelding.

Vanaf wanneer kan iemand tafels aangeleerd krijgen?
Als de basis van het rekenen voldoende aangebracht is, kan een leerling vanaf groep 4 beginnen met het aanleren van de tafelsommen. De lesmethodes in groep 4 steken hierop in en leren de kinderen verschillende strategie├źn om de tafelsommen in het begin uit te rekenen.

Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij het oefenen en aanleren van tafelsommen?
Het allerbelangrijkste is dat het geen trucje wordt. Je moet weten wat je aan het doen bent als je een tafelsom uitrekent. Daarbij heeft het weinig zin om elke keer een tafel op te zeggen vanaf 1x tot aan 10x. In het begin kan je dat prima doen, maar op een gegeven moment is het van belang dat de sommen door elkaar gevraagd worden, zodat gecontroleerd kan worden of de tafelsommen echt geautomatiseerd of gememoriseerd zijn. Dit kan heel simpel door middel van het gebruik van apps, maar het kan ook gewoon in de auto, voor het slapengaan of tijdens het eten. Vraag gewoon een minuutje lang willekeurige tafelsommen aan uw kind en u bent de tafels aan het oefenen.

Wat is het nut van een tafelkaart?
Op een tafelkaart staan alle sommen met antwoorden weergegeven. Het voordeel hiervan is dat kinderen die moeite hebben met tafelsommen sneller opgaven kunnen oplossen waarin tafelsommen niet de belangrijkste procedure zijn. Daarbij is het zo dat kinderen alleen op de tafelkaart kijken bij sommen waarover ze twijfelen. Voor de som 1×1 zullen ze de tafelkaart niet gebruiken. Door alleen bij de moeilijke sommen te kijken, gaan ze zich die sommen ook eigen maken. Uiteindelijk is de tafelkaart niet meer nodig. Bij een tafelkaart om in te kleuren kunnen kinderen de sommen die ze uit hun hoofd kennen en waarbij ze het tafelkaart niet nodig hebben, inkleuren. Alleen de sommen die een kind lastig vindt, blijven over. Op den duur zal ook deze som geautomatiseerd worden en zal deze tafelkaart niet meer nodig zijn.

Hoe kan ik zelf tafelsommen oefenen, of hoe kan ik mijn kind helpen om te oefenen met tafelsommen?
Er bestaan apps waarbij kinderen kunnen oefenen met het flitsen van tafelsommen. Spelenderwijs leren ze zo de tafels door elkaar heen. Bij de meeste apps kan worden ingesteld welke tafels er aan bod moeten komen, hoe snel er geflitst wordt en zo zijn er nog meer beschikbare functies. Het spel ‘tafeltopper’ van Ambrasoft is enorm populair en goed om de tafels te oefenen. Hier moet kennis van de tafelsommen worden gecombineerd met snelheid van oplossen, anders win je de race niet!

Waarom moet je nooit stoppen met het onderhouden van de tafelsommen?
Tafelsommen komen in de rest van je leven terug. Op de basisschool gebeurt dit uiteraard bij opgaven waarbij cijferend wordt vermenigvuldigd, maar bijvoorbeeld ook bij het berekenen van inhoud of oppervlakte. In de hogere groepen zijn tafels helemaal onmisbaar. Bij het optellen of aftrekken van breuken denk je misschien geen tafels nodig te hebben. Maar als de breuken die je optelt ongelijknamig zijn, maak je ze gelijknamig met behulp van tafelsommen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *